Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Nyár, napsütés, aromaterápia

Nyár, napsütés, aromaterápia

Sokan imádják a napot és a meleg időt! Amikor a napsugár a bőrünket éri, egy sor pozitív folyamatot indít el bennünk.

Éppen ezért az első tavaszi napsütés el tudja űzni a téli depresszív hangulatot, amit többet tapasztalnak a napsütéses órák hiányában.

A napsütéssel D3 vitamin is elkezd termelődni a szervezetben, ami nagyon fontos ahhoz, hogy a kálcium megfelelően tudjon a csontokba beépülni. Az elegendő mennyiségű D3 vitaminhoz elég napi 10 perc a napon, ahol az arcunk és karjaink szabadon vannak.

DE! A túl sok napsütés beláthatatlan következményeket okozhat.

A napozás nagy veszélyekkel jár, de az UV sugarak hatásai nem feltétlen azonnal, de idővel egyre nyilvánvalóbbá válnak. A bőr ugyanis nem felejt. Így minden megégés, minden kipirosodott bőr rövid távon és hosszú távon is negatívan hat.

Minden bőrtípusnak megvan a természetes fényvédő kapacitása, amit a megfelelően kiválasztott napvédő krémmel meghosszabbíthatunk.

  • 1. típus: szőkés-vöröses haj, világos színű szemek, világos bőr, nagyon szeplős, könnyen leég a napon, nem barnul: 3-10 percig tud napon tartózkodni védelem nélkül
  • 2. típus: szőke haj, világos szemek, világos bőr, gyakorta szeplős, legtöbbször leég, kevéssé barnul: 10-20 percig tud napon tartózkodni védelem nélkül
  • 3. típus: sötétszőke, világosbarna haj, közepesen világos bőr, világos vagy sötét szemek, ritkán ég le, könnyen barnul: 20-30 percig tud napon tartózkodni védelem nélkül
  • 4. típus: sötétbarna, fekete haj, sötétebb bőr, szinte sosem ég le, mindig lebarnul: kb 45 percig tud napon tartózkodni védelem nélkül

FONTOS! Ha használunk fényvédő krémeket, akkor sem tudunk egész nap kint lenni a napon.

A napozás képlete: egyéni bőrtípustól függő idő megszorozva a használt krém faktorszámával. Ennyi percet tölthetünk egy nap (24 óra alatt) biztonsággal a napon anélkül, hogy leégnénk. És hiába kenjük újra a bőrünket óránként a napvédő krémmel, ez az óraszám 1 napra érvényes akkor is, nem lehet megtöbbszörözni semmivel. 11-15 óra között pedig olyan magas az UV sugárzás, hogy egyáltalán nem tanácsos egyik bőrtípusú embernek sem a napozás.

Élelmiszerek, amik belsőleg támogatják a bőr ellenállóképességét, azok a béta-karotinban gazdag ételek, mint pl:

  • homoktövis
  • sárgarépa
  • spenót
  • piros paprika
  • rukkola
  • endívia saláta
  • aszalt sárgabarack
  • mangó

Ha elfeledkeztük az időről és leégett a bőrünk, fontos, hogy a levendula aromavíz hatékonyan segít a sérült bőrfelület azonnali ápolásában, valamint hámosít és megnyugtatja a területet. Többször is alkalmazható, kortól függetlenül. Leégett bőrre ajánljuk még a kókusz olajat orvosi levendula illóolajjal, vagy kék kamillával. A kókuszolajnak egyébként van egy kb 8-as faktorszámú fényvédelme is.

Fotoszintetikus illóolajak:

Néhány illóolaj furocumarinet tartalmaz, ami az UV sugarak hatásait felerősíti, így egyes illóolajok fotoszintetikus hatásúak lesznek és a legveszélyesebb, ha ezek az illóolajok a nedves bőrre kerülnek. Ennek hatására kialakulhat az ún. dermatitis solaris, amely hólyagokként jelenik meg a bőrfelületen. A furocumarine leginkább a préseléssel kivont illóolajokban található és csak néhány desztilláltban. Fontos, hogy ezeket az illóolajakat adott esetben kerüljük, vagy a megfelelő higításban alkalmazzuk csak:

  • Angyalgyökér (angelica archangelica) 0,78%
  • Bergamott (citrus bergamia) 0,4%
  • Lime (citrus aurantiifolia) 0,7%
  • Keserűnarancs (citrus aurantium) 1,4%
  • Citrom (citrus limon) 2%
  • Grapefruit (citrus paradisii) 4%
  • Római kömény (cuminum cyminum) 0,4%
  • Ruta (ruta graveolens) 0,78%
  • Bársonyvirág (tagetes tenuifolia) 0,05%

A tudatosan tervezett napon tartózkodás, a gondosan megválogatott napvédők használata lehetővé teszi számunkra, hogy még hosszú évekig élvezhessük a napsütés adta örömöket.

Kapcsolódó, nyári cikkek:

Forrás:

  1. www.feeling.at
  2. E. Zimmermann- Aromatherapie für Pflege- und Heilberufe
blog comments powered by Disqus